صندوق فروشگاهی چیست

خانه/مقالات/صندوق فروشگاهی چیست
  • صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی چیست

صندوق فروشگاهی چیست؟

صندوق فروشگاهی عبارت است از رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صندوق فروشگاهی عبارت است از رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که هدف از به‌کارگیری سامانه فروش، مدیریت خرید، فروش، هزینه و موجودی کالا توسط صاحبان مشاغل و صدور الکترونیکی فاکتور فروش می‌باشد. صندوق فروشگاهی انواع مختلفی دارد که هر حرفه، متناسب با نوع فعالیت خود و میزان بودجه‌اش، مبادرت به انتخاب و خرید آن می‌کند. بنابراین، به خوبی روشن است که صاحبان مشاغل مختلف با هر میزان بودجه می‌توانند به راحتی از این وسیله‌ی ارزشمند استفاده کنند و کارهای خود را با رونق بیشتری به پیش برده و از سردرگمی و خستگی در امور خود به نحو چشم‌گیری بکاهند.

صندوق‌های فروش مزیت‌ها و قابلیت‌های بی‌شماری دارند، که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

الف) مزایا: صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، بالا بردن دقت و نظم در کار، کاهش درصد اشتباه به پایین‌ترین حد ممکن، سرعت در پردازش محاسبات، شفافیت در ارایه ی خدمات.

ب) قابلیت‌ها: سازگاری ساختار آن با کاربران مختلف، دسترسی به گزارش‌های واقعی روزانه، امکان شناسایی اقلام پرمصرف و پرفروش، تناسب با دفاتر، نرم افزارها و سامانه های حسابداری. لازم به ذکر است که هر سال، با توجه به اولویت‌های در نظر گرفته شده از سوی سازمان، تعدادی از صنوف ملزم به نگهداری این‌گونه صندوق‌ها می‌گردند که بالطبع دستاوردهای بسیاری را به همراه خواهد داشت

مشمولان فراخوان شده برای نصب و به کارگیری صندوق مکانیزه فروش شامل:

۱- فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۲- صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی

۳-فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۴-فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۵- فروشندگان تزئینات ساختمان (موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی)، (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۶-فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بی‌سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۷-تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۸-فروشندگان فرش ماشینی ، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۹-فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

۱۰-فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی،آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی وانواع لوازم وتجهیزات پزشکی (نمایندگی، عمده و خرده فروش(

هستند که از ابتدای سال ۱۳۹۳ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع مواد ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم هستند.

مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

در ضمن هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروشگاهی (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار) ، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر خواهد بود.

تمامی کسب‌وکارهای خرد در کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت صنعت و معدن، شورای اصناف و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به امضا رسیده باید به صندوق مکانیزه فروش (pos )مجهز شوند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد:

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، علیرضا طاری بخش گفت: در اجرای ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران و اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون نظام صنفی، ۱۰ گروه جدید از صاحبان مشاغل از ابتدای سال ۱۳۹۳ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی (POS مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) می باشند.

همانطور که در بخش نخست این مقاله اشاره شد ، صندوق های فروش از ابتدای پیدایش تاکنون، به دلایل گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله مهمترین آنها می توان به مواردی همچون حفظ پول نقد از گزند سرقت و کلاهبرداری ، ارایه فاکتور خرید به مشتری ، ثبت اطلاعات فروش بنگاه جهت تعیین دقیق میزان فروش روزانه ، محاسبه مالیات از طریق میزان فروش روزانه ، مستندسازی مبادلات اقتصادی و تقویت شیوه های حسابداری، و نهایتا شفاف سازی در فرایند کسب و کار و انضباط مالی در ابعاد خرد و کلان اجتماعی اشاره کرد .
بکارگیری سامانه های فروش توسط صاحبان مشاغل ، ضمن ساماندهی و نظم بخشی به تجارت در کشور ، زمینه ارتقای رضایت مندی مودیان مالیاتی و تسهیل در ارایه خدمات الکترونیکی مالیات (E-TAX ) به شهروندان را فراهم کرده است .

 

صندوق فروشگاهی دارای  است و جهت ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه و هزینه نگهداری موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده صاحبان مشاغل از این سامانه ، موجب بهبود وضعیت کسب و کار آنان شده و با توجه به کاربری سریع و راحت این سامانه و سخت افزارهای طراحی شده در آن از جمله صندوق – بارکد-اسکنر –پرینتر –نمایشگر مشتری و غیره استفاده از این سامانه ، افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. همچنین با توجه به سادگی نرم افزارهای فروشی که بر روی این دستگاههای مکانیزه تعبیه شده ، اتلاف انرژی پرسنل و فروشندگان به حداقل رسیده و این امر موجب صرفه جویی بسیارزیاد در هزینه ها خواهد شد. از دیگر مزایای سامانه های فروشگاهی این است که صاحبان مشاغل با توجه به اطلاعات متنوع جمع آوری شده توسط نرم افزارهای فروش این دستگاه ، قادر می باشند گزارشات متعددی را در زمینه تحلیل عملکرد فروش و نیز طبقه بندی اجناس و کالاهای موجود تهیه نمایند. این گزارشات به آنها کمک خواهد کرد تا با توجه به زمانهای مناسب فروش کالا ، نسبت به اتخاذ تصمیم در خصوص مقدار و حجم سفارشات خرید و سرمایه مورد نیاز اقدام نمایند. این امر صاحبان مشاغل و فروشندگان را برای اینکه چه زمانی برای حراج اجناس و کالاهای اضافی مناسب است ، یاری خواهد داد. بزرگترین مزیت سامانه های فروشگاهی این است که کلیه عملیات فروشگاه اعم از ( فروش – انبار – حسابداری ) توسط یک سیستم اتوماتیک و یکپارچه صورت می گیرد و نکته قابل توجه این است که کلیه این عملیات بدون حضور فروشنده نیز روال خود را ادامه خواهد داد و البته امکان ردیابی و کنترل بر روی کلیه فاکتورهای فروش – خرید و انبار –تغییر موجودی کالا برای فروشنده وجود دارد و این مسئله فروشنده را قادر می سازد تا هیچگاه کسری موجودی – عودت بیهوده کالا و اشتباهات اعداد و ارقامی در موجودی صندوق نداشته باشد. نرم افزارهای طراحی شده در این سامانه موجبات امنیت و آسودگی خاطر فروشنده را مهیا می سازد این به نحوی است که با تعریف سطح و میزان دسترسی کارکنان به اطلاعات صندوق ، فروشنده را از این جهت که غیر از وی کارکنان دیگر به میزان فروش و موجودی صندوق و اطلاعات مهم دیگر دسترسی ندارند مطمئن خواهد ساخت.سامانه های فروشگاهی به نوعی طراحی شده اند که امنیت کامل را برای جلوگیری از هر گونه سخت افزار خارجی و نامطمئن دارا می باشند و این امر باعث ایجاد محدویت در دسترسی به سیستم فروش و در نتیجه ایجاد اطمینان خاطر کارفرما و امنیت اطلاعات فروش می شود. در حال حاضر میلیونها فروشگاه در سرتاسر دنیا از این سیستم برای مدیریت و اداره فروشگاه خود استفاده می نمایند. استفاده و بهره برداری از این سیستم باعث خواهد شد تا صاحبان مشاغل به جای صرف نیرو و اتلاف وقت جهت انجام کارهای جاری و جمع آوری اطلاعات خرید و فروش ، وقت و انرژی خود را برای مدیریت و بررسی فروش و برنامه ریزی و خلاقیت برای فروش بیشتر صرف نموده و درآمد بیشتری را کسب نمایند. بد نیست بدانیم در جامعه کنونی که فضای رقابتی در کسب و کار و مشاغل وجود دارد مشتری مداری و جذب و نگهداری مشتری یکی از نکات مهم سود آوری است .سامانه های فروشگاهی با امکانات موجود فروشندگان را قادر خواهد ساخت در کمترین زمان و با صدور فاکتور الکترونیکی فهرست خرید مشتری را به وی عرضه کرده و با حفظ احترام مشتری مراتب رضایت وی را کسب نمایند. ذکر این نکته ضروری است که سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه های خود اعلام کرده که هزینه های انجام شده بابت خرید ، نصب و راه اندازی دستگاه سامانه صندوق فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل ( اعم از سخت افزار و نرم افزار ) از درآمد مشمول مالیات مودیان مالیاتی که ملزم به نصب این سامانه هستند در اولین سال استفاده قابل کسر می باشد . ضمنا مودیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه  در صورت عدم استفاده از سامانه های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

نصب صندوق مکانیزه فروش با نرم افزار حسابداری هلو

اولین و پرکاربر ترین نرم افزار حسابداری تحت ویندوز در ایران میباشد.  دارای نسخه های متنوع برای تمامی مشاغل از جمله شرکتهای بازرگانی، شرکتهای خدماتی، شرکت های تولیدی، کارخانجات صنعتی و نسخه ویژه فروشگاهها و رستورانها است.

دارای امکانات بیشماری از جمله صدور انواع فاکتور، اعلام سررسید چک های دریافتنی و پرداختنی به صورت اتوماتیک، گزارشات مالی و مالیاتی، گزارشات ارزش افزوده، گزارشات فصلی خرید و فروش و گزارشات مدیریتی مانند تراز آزمایشی، ترازنامه و تراز سود و زیان ،گزارشات متنوع از کاردکس کالا بصورت ریالی و تعدادی، گزارش گردش حساب مشتریان به تفکیک بدهکار و بستانکار، صدور انواع سند بصورت دستی و اتوماتیک و با توجه به اجباری شدن صندوقهای مکانیزه فروش امکان اتصال به  و در نهایت بستن حسابهای سال مالی و افتتاح آن بصورت کاملا اتوماتیک میباشد. کاربری آسان همراه با امکانات گسترده،  را به پرکاربرترین نرم افزار مالی کشور تبدیل نموده است. این نرم افزار در نسخه های تک کاربره و شبکه ارائه می گردد .

کلیه نسخه های نرم افزار حسابداری هلو شامل قفل سخت افزاری، یکسال پشتیبانی رایگان، پاسخگویی به سئوالات کاربران تا ساعت ۱۲ شب، دو جلسه آموزش، کتاب و فیلم آموزشی و راهنمای نصب نرم افزار می باشد.

منبع

درباره نویسنده: